søndag, oktober 04, 2015

Søndag

Det er tidlig søndag morgen. Ute er sola i ferd med å stå opp og det ser ut til å bli nok en flott høstferie dag. I år kan vel ingen klage på været ihvertfall når det gjelder høstferien. Det har vært fullt av folk i fjellet og folk er på tur overalt. Det er veldig bra.
Jeg var på jobb på mandag og på onsdag. Kunne sikkert vært det en dag eller to til men valgte nå ta de tre dagene fri. Det var da heller ikke mange sjelene på jobb disse dagene. Men det er alltid nok å gjøre hvis en vil. Tirsdag surra jeg på her hjemme med litt av hvert og utpå dag møtte jeg svigervenninna for det årlige kafebesøket. he he kjempekoselig det ! På kvelden tok jeg en liten fjelltur med Luna. Det blåste noe voldsomt men vi kom oss vel hjem igjen etterhvert. Men uværet "Roar" som herja lenger nord i landet ga oss i det minste noen ettermiddager med helt spesielt flott kveldshimmel.

Onsdag var det jobb og på kvelden var vi en tur ned på heimen og besøkte den lille damen. Hun sliter litt med å kjenne den der gårhåra dama som kommer på besøk(meg) men mannen hennes kjenner hun med en gang. Han har jo samme håret som hun sier og unskylder seg med.  Natt til torsdag blåste det ganske kraftig her oppe. Faktisk så mye at jeg en liten stund var litt bekymra for markisa men det gikk nå veldig bra.

Torsdag starta vi dagen med å dra til fjells for å måle opp tomta til Ingunn. Denne dagen var det kaldt men pent i fjellet. Og tomta burde så absolutt være salgbar den.
Midt på dagen  kom det en varebil opp i tunet og han hadde med seg det nye salongbordet vårt . Hurra !! Det var helt perfekt og akkurat slik jeg ønska meg det . Så nå kan vi vel si at stua er ferdig også. Ja, vi har igjen å henge opp noen lampetter og et teppe på gulvet og litt sånn men det kommer etterhvert. Rett etter høgst dag dro jeg til Kongsberg. Hadde en klippetime og litt for skjellig som skulle ordnes. Fikk hentet bilettene til den årlige "middag med mord" kvelden til Ingunn og meg , fikk bestilt bryllupsbilder til stueveggen(endelig) og fikk handla litt småtteri som jeg egentlig sikkert ikke trengte. Men sånn er det bare med byturer. På vei hjem igjen var jeg innom Haugen og hentet et barnebilsete . Der traff jeg to små tøffe karer som skulle ha kveldsmat og som skulle legge seg. Det er jammen liv i leiren med to slike små, men herlige er de ihvertfall . Og så vokser de jo så innmari fort.
Ja, barnesete ja, grunnen til det er at vi fåt besøk neste helg . Da kommer trønderne på besøk. Hurra !! Skal bli stor stas å se dem alle tre igjen. Men selvfølgelig mest Jenny da. Blir bare to korte dagen for min del.Jeg jobber jo både fredag og mandag. Men lørdag og søndag og kveldene får vi nyte til fulle. Må jo prøve å bli litt kjent med den lille frøkna på de to dagene. Og så ser vi henne igjen i november så det er ikke så lenge til. Jeg gleder meg ihvertfall veldig masse.

Fredag var det husvaskedag i Lien. Og det trengtes. Fikk vaska gulv og tørka støv og skifta på senger og vaska klær. Og enda så rakk jeg å dra til Rødberg og kjøpe burtsdagsgave til den lille damen på heimen. Hun fyller nemlig 93 år i dag ! Tenk det . 93 år ! Hun synes selv det er veldig rart og når hun ser bilder av seg selv kan hun ikke riktig tro det er sant. Men jeg synes nå hun er flott jeg da.  Jeg fikk også bakt litt på fredag . Bakte ekte gulrotkake for det er så innmari lenge siden sist. Og så bakte jeg kanelknuter. Egentlig venta vi nemlig besøk på lørdag men besøket ble syke så da ble det kaker i frysern i stedet da. Aldri så gæli osv... Men kjøkkenøya mi den er jeg skikkelig glad i . Det fikk vi virkelig testa enda mer på fredagen. Fredag kveld fikk vi nemlig elgkjøtt i hus og pakka vekk et lår av ei kyr. Det var kjempeflott kjøtt så jeg er veldig fornøyd. Malekjøttet får bare ligge en stund for kverna vi har sammen med mange andre er nok vanskelig å få tak i akkurat nå. Er redd den befinner seg i et dødsbo så det får vi se hvordan det går . Men vi har ihvertfall nok elgkjøtt vi nå. Trenger ikke mer og vil ikke ha mer heller. Dina og luna storkosa seg med rå elgbein. Ja faktisk lå de ute og styra med disse beina til vi skulle legge oss og jammen begynte de igjen på morningen lørdag også. Men selv om de hadde 4 bein var det da en stillingskrig om ett av beina. De brukte et par timer på å krangle om akkurat det ene. Raringer. Men altså, kjøkkenøya var perfekt når man skal styre med kjøtt. Dekte hele øya med tykk plast og fikk både beina ut, delt opp og pakka på øya. Før har vi styra på ute med det.

Lørdag morgen kom med et fantastisk flott vær.  Selv om det hadde vært kaldt om natta så var det nesten som sommervarme å regne denne dagen. Gubben har et bilproblem så han hadde levert Rexton på verksted på torsdag. Derfor dro vi på butikken i gammel opel på lørdag formiddag. Bil fra 92 funka det og. Vi humpa oss nedover som et gammel ektepar(hvilket vi jo også egentlig er) og vi mangla vel bare at gubben hadde hatt og jeg hadde handlebag i fanget . he he
Jeg hadde tenkt meg på en fjelltur denne dagen men må innrømme at det rett og slett ikke frista . Det dro nemlig så mye biler og folk til fjells at jeg var redd vi måtte gå i kø. Så gubben og jeg moa oss til og dro på fjelltur oppe på tunet i stedet vi. Vi fyra i bålpanna , kokte pølser og kaffe og kosa oss glugg. Så på trafikken på veien og målte støynivået på desibelmåleren til laaangt over forsvarlig grense. Er det noe rart jeg begynner å bli tunghørt !  Går fint an å være på tur på tunet også ja. Etterhvert tok vi en liten rangletur inn til hyttefolka og dermed fikk vi også snusa inn skikkelig fjellluft på slutten av  den flotte dagen også.

Og nå er det søndag. Søndag 4 oktober 2015. Jeg skal bare skrive ferdig og så skal jeg ned på kirkegården med blomster. I dag ville Jostein vært 60 år og det er litt rart å tenke på egentlig. Hvor har disse åra blitt av ? Vi snakker jo alle om at tida går så fort men samtidig så er mange ting ikke lenger unna enn en tanke selv om det er evigheter i år.

Utpå dag skal vi ned å feire den lille damen litt. Det blir ihvertfall koselig.
Så, vips, så var denne ferieuka over også. Trafikken har allerede begynt å gå nede på veien og nå er det mange som skal hjem. Og nå er det ingen fridager før vi kan feire jul. Tenk det . Nei forresten , ikke tenk på det ! Huttetu det er jo lenge til jul. Gudskjelov.
Hele uka har vi lest i avisene om et fjell som skulle rase. Ja det skulle rase mer og mer. Men har det rasa ? Neida. Ikke ennå nei. Og ute i verden elelrs så er det land som bomber andre land og som bomber steder de egentlig ikke skulle. Verden er full av galskap. Ikke mer å si om det . Som en avslutning på dagens blogg skal jeg legge ut noen bilder som litt mer systematisk viser hva jeg har drevet med de siste månedene. Forvandlingen har vært ganske total. Siden jeg jo vet hvor fort man glemmer kan det være greit å ha dokumenter litt i en blogg. Kjekt.
Vi starta hele greia med at vi egentlig bare skulle male tak. Det leide vi inn Vegglifjell hytteservice til. Jeg orka ikke tanken på å male alle takene selv og jeg hadde heller ikke klart det . Det kom to damer og jobba intenst i tre dager .to strøk med sperregrunn og to strøk maling. I taket valgte vi en farge som heter Chi. Det ser hvitt ut men er ikke helt hvitt . På veggene ble det fargen "Kalk" . Den er grå men har grunnfarge brun. Altså en varm gråfarge. Veggene fikk et strøk sperregrunn og to strøk maling. Vinduene ble malt i "Chi" men en annen type maling selvfølgelig. Her malte jeg også et strøk sperregrunn og to med maling.  Alle veggene fikk den fargen "kalk" . Også på kjøkkenet. Skallet til innredningen på kjøkkenet  ble malt i samme som taket "Chi" og dørene ble malt i fargen "Sand". Den har samme grunntone som tak og vegger men er mer beigaktig. De tre fargene vi har brukt har altså samme grunntone og passer sammen.  Taket ble malt med halvblank maling og veggene med halvmatt. Vinduene med halvblank maling til vinduer. Vi pusset ned gulvene og satte de inn med noe som het Osmo . Dette er en blanding av olje og voks. Det har gjort gulvet hardt og glatt og fikk frem livet i treverket på en flott måte. Vi har lagt ned steinplate forran peisen. Vi fikk brannpålegg om det . Vi har byttet verandadør og inngangsdør. Begge var utette så nå håper vi på at huset holdet bedre på varmen.  Vi solgte mye av møblene våre og kjøpte oss en stor ny U-sofa og nytt salongbord. Vi ommøblerte og flyttet spisestuen fra kjøkkenet og inn i stua. Vi kjøpte en stor kjøkkenøy fra Bondal Snikkarverksted i Tuddal. Det var også der vi fikk pusset og malt alle kjøkkendørene. Vi har også byttet benkeplater på kjøkkenet.  Kjøkkenøya er laget på mål og den er laget slik at vi har to spiseplasser . Vi kjøpte stoler til øya og et avlastningsbord på IKEA. Flatene på salongbord og benkeplater er i oljet eik.
To ting gjenstår og det er å lakke ganggulvet og å få på plass listene i døråpningen mellom gang-stue-kjøkken. Vi er kjempefornøyde og drittleie. !
























Ingen kommentarer: