tirsdag, september 22, 2015

Tirsdag

Det er tirsdag kveld. Vi er i uke 39 og i et skoleår har vi da allerede kommet så langt at neste uke har vi høstferie. Jeg er jo nå nesten en gammel dame å regne, så jeg kan godt huske at høstferien egentlig var en potetferie. Det jeg imidlertid ikke kan huske er at det var varmt og vått. Det var i min hukommelse alltid kaldt og klart. Og så plukket vi poteter som sagt. Matauk er vel et begrep som forsvinner mer og mer.  For noen så henger nok høstferien veldig sammen med jakt også. Jeg har ikke vokst opp med jeger i huset så hjemme hos oss var jakt et fremmedord. Men de siste 30 åra har nok jakt vært en del av høstlivet for meg og. Nå har alle ferie hver gang de har fri og sånn er det bare.
Egentlig skulle jeg ønske høstferien heller hadde vært en uke i slutten av oktober. Ja faktisk kunne jeg nesten tenkt meg første uka i november i stedet . Perioden fra høstferien til jul er nemlig ganske lang og mørk. Men , det går nå så fort likevel og plutselig er det jul.
I heimen i Lien begynner det nå å lage seg . På fredag hadde gubben lagt på plass nye benkeplater på kjøkkeninnredningen så da jeg kom hjem kunne vi si at kjøkkenet var offisielt ferdig !Og det er vi storlig fornøyd med. Vi er begge blitt veldig glad i vårt nye kjøkken !

Fredag kvelden ble det bare en liten luftetur med Luna før vi egentlig inntok hver vår stol og landa forran TVn. Jeg var sliten kjente jeg, og da skal man vel være fornøyd for det betyr vel at man har gjort en jobb den uka tenker jeg .
Lørdag morgen var det ganske så fint vær og vi fikk snekker hjelp . Det er så deilig å ha en man kan stole på og som man vet er flink . Så innen dagen var over hadde huset fått ny inngangsdør, verandadør og lister rundt hele peisen . Hurra !

Da var jammen stua ferdig og . Vi må ha en elektriker og jeg må flikke-male litt rundt verandadøra men det er bagateller jeg skal ta etterhvert. Men nå er det egentlig bare gulvet i gangen som skal lakkes før vi legger vekk oppussinga for denne gang . Ja og så mangler vi fortsatt en sofa da.... sukk.. jeg tror den er på vei men damen i butikken lovet ikke noe før i slutten av uka. Selv om gubben fortalte henne at han hadde sittet på gulvet i to måneder nå !  Du verden hvor lang tid det tar å sende ting i Norge da ! Vi får holde ut en stund til. Og så får vi nyte det når det kommer.
Jeg fikk meg en liten skogstur utpå dag på lørdag . Meningen var å kikke etter litt tyttebær samtidig som jeg skulle lufte Luna. Dina satte jeg igjen hjemme på tunet med beskjed til gubben om at han fikk holde styr på henne. Vel nede i skogen plukka jeg litt og så hørte jeg det kraslet . Huff, er det huggorm her tenkte jeg . Men nei da, der kom den lille pølsehunden taslende. Hun har gått på sporet mitt og hun hadde jammen gått langt . SÅ, da var det bare å tusle hjem igjen da før bikkja ble etterlyst. Tyttebæra tåler å stå en uke til for den er ikke mer enn akkurat moden og egentlig har jeg visst mer enn nok fra før som skulle vært brukt opp og. Vi får se til helga....

Rydding av fryseboks er noe jeg har som høstsyssel. Det er sikkert fordi jeg i alle år har måttet rydde plass til elgkjøtt. Dette året vet jeg ikke om det blir så mye elgkjøtt og i fjor ble det ingenting , men jeg har jo denne halve grisen som går og koser seg uti Flesberg . Og nå , min kjære lille gris , nå er det plass til deg i frysern min . Jeg vil ikke si så mye om det jeg kaster når jeg rydder slik for det er ikke noe å skryte av akkurat , men jeg antar det er flere enn meg som putter rester de aldri bruker i frysern sin. Med gode intensjoner selvfølgelig .
Søndag morgen kosa vi oss lenge med god frokost. Det er så koselig å sitte side om side ved kjøkkenøya og se utover fjella mens vi spiser.  Men så var det bare å brette opp ermene og finne vaskebøtta. Jeg vaska hus og vindu og støvsuga og skifta på senger mens gubben tok en skikkelig sjau ute på verandaen . Han rydda vekk verktøy og gamle dører. Så jeg synes vi var ganske så flinke egentlig . Etter vasken satte jeg igang å lage middag . Og det er vel ikke mye som skaper så god søndagsstemning som en skikkelig kjele med kumler ! Jeg er vel av dem som egentlig er litt fostra opp på kumle . Vi hadde det en gang i uken tror jeg . Og jeg har alltid vært veldig glad i det . I disse sunne Fedon tider er jo alt som har med potet å gjøre kjempefarlig. Ja ja , de får si hva de vil. Jeg slutter ALDRI å spise kumle. Men nå blir det nok ikke mer enn toppen 5 ganger i året da.  Denne gangen stekte vi faktisk lammekoteletter ved siden av og det var ingen dum ide egentlig.  I fjor lagde jeg kumle ved siden av pinnekjøtt i jula og det var også veldig godt . Så den kumla som i mitt barndomshjem kun ble kokt på svinekjøtt , den passer godt til lam også. 
Vi har ikke laget fårikål ennå i høst men jeg må vel unne gubben en slik middag engang også. Det er billig og god mat det . Billig ja, hm.. jeg ser at et lokalt serveringssted averterer i dag med fårikålmiddag til 280 kr pr porsjon. Det er kjempedyrt spør du meg ! Må være en helt spesiell sau det .
Vel, siden vi av erfaring vet at en kumlemiddag er som betong i magen bestemte vi oss for å ta en liten gåtur før middagen denne søndagen. Så vi kjørte innover . Vi parkerte og gikk oss en tur opp i Lakahaugen på hyttebesøk. Flott vær og fint å sitte ute å nyte prat og kaffekopp. Og vi fikk rett . Etter middag var det ikke mye futt i oss. Kvelden kom og gikk i ro.
Og så kom mandagen som den alltid gjør. Tungt å komme seg opp egentlig, men opp og ut må man jo også . Etter jobb var jeg en tur på heimen hos den lille damen. Hun glemmer mer og mer nå men er ihvertfall glad når vi kommer. Selv om det nok er mer stas at gubben kommer enn at jeg kommer. Hun er mye på Jæren for tiden og det er ikke alltid like lett for oss å henge med i hva hun egentlig prater om. Men hun sier hun har det bra og det er det viktigste av alt.
Da jeg dro hjem igjen hadde jeg tenkt å stoppe og kikke etter sopp men akkurat der jeg hadde tenkt å lete der gikk det ei diger elgku med tvillingkalver. Så da dro jeg stille og rolig hjem igjen. Den stakkars kua skal få gå i fred noen dager til før menn med gevær begynner å jage henne. HUff..
Resten av kvelden brukte jeg til å strikke nye sokker til den lille frøkna i Trondheim. Hun vokser nemlig fortere enn farmor klarer å henge med så sokkene jeg sendte sist er visst ikke mer enn akkurat. Da er det bare en ting å gjøre, strikke nye .  Bare moro det egentlig .

Og i dag er det altså tirsdag . En våt og grå tirsdag . Jobb  som vanlig . Gubben starta dagen med dårlig form . Da er det bare å ta det med ro.
Ute i verden og i lokal verden også er det mye snakk om flyktninger som skal komme og om hvor de skal være. Jeg forstår at det må være et system i forhold til behov. Det må også være en kontroll av sikkerhetshensyn både når det gjelder helse og andre ting . Men samtidig viser  media et bilde av hele tragedien som gjør at jeg synes det er totalt vanvittig å bruke tid på et byråkratisk sirkus rundt mennesker i nød.  Jeg håper man løser dette fort og jeg tenker at dette er vel bare en begynnelse. I Rollag burde man kunne ta imot folk  både på Fossanåsen og på Rollag skole .
Men nå får jeg jammen gi meg. Makan til skriving da.

Ingen kommentarer: