fredag, oktober 09, 2015

Torsdag

Så var det jammen plutselig torsdag igjen. Jeg som egentlig frykta at oktober-ukene kom til å bli lange og tunge , jeg må nok tenke om igjen. Ukene går som en røyk som vanlig de.
Mandag starta vi dagen tidlig . Gubben skulle på sykehuskontroll og jeg skulle på jobb. Men med en bil gikk ikke logistikken i boks og jeg måtte ut å haike. Gudskjelov har man snille kollegaer som forbarmer seg over en stakkar. Ja, vi hadde jo en gammal leiebil da, men som jeg sa til min kollega, "nytter ikke å komme på jobb i opel 1990 modell når resten av staben kjører Mersedes Benz !" Da skulle jeg vel blitt bra erta resten av dagen tenker jeg . he he
Gubben tappa blodprøver og konstaterer at det står mye på stedet hvil. Kunne vært verre men kunne også definitivt vært mye bedre.
Mandags kveld ble det bare en bitte liten luftetur før jeg landa i sofaen (den sofaen er god altså !) med stikketøyet og årets første episode av kakekrigen. Jeg elsker det programmet !!
Tirsdag var det regn. Grått og dritmørkt når en står opp. Mørkt som i en sekk . Det er helt utrolig hvor plutselig det der mørket egentlig kommer når det er høst. Mørkt å stå opp og mørkt å kjøre bil på kvelden. Nei, er visst på tide å gå i hi.
Onsdag var det kjølig, grått og regn. Men en får nå være glad det var bare regn. På fjellet kom det nemlig snø. Vinteren klorer på døra ja !  Jeg var som vanlig på jobb . Og på jobb er det sånn oppogned-temperatur. Det er bare det at den er motsatt av min egen undergangstemperatur. Jeg pleier nemlig ikke akkurat å fryse. Men på mitt kontor så er det godt og levelig frem til nøyaktig klokka 11.56 . Da plutselig slår varmen seg av og det pumpes inn kald luft. Herregud så kaldt det blir ! Frisk kald luft fyker inn ventilen oppe på veggen , over hodet mitt , bang rett i venduet og returnerer i nakken min. Brrrrr Og det er visst ikke noe som lar seg fikse heller. Jeg tror det har noe med at det egentlig har vært ett stort kontor med inn og ut lufting , mens det nå er tre mindre kontorer og mitt har bare inn. Får vel bare ha med jakke . Er jo ikke verre enn det . Men akkurat nå er jeg dritredd for å bli forkjøla. Venter jo barnebarn på besøk og ønsker å ha mulighet til å snuse inn babyluft så mye jeg kan hele helga. Da kan ikke snørra renne nei.
Jeg gleder meg veldig til de kommer i morra  og at vi skal få noen små dager sammen. Det blir stas.
Ute i verden har regjeringen lagt frem forslag til budsjett. Og milde himmel !! Jeg trodde helt ærlig ikke at Landbruks-og matministeren skulle kunne gjøre enda flere og verre dumme ting enn hun allerede har gjort, men der tok jeg feil igjen. Dama kan ikke være riktig navla for å si det på godt norsk. Nå vil hun skattelegge overdragelse av gårdsbruk innen familien mens hun vil fjerne skatten på salg ut av familien. Hurra for distrikstpolitikk av verste slag ! Hvis ikke opposisjonen klarer å stå samlet og stoppe dette her så mister jeg helt troen på demokratiet. En eiendomsoverdraelse er i seg selv dyrt nok for de fleste om vi ikke skal få en ny beskatning på toppen.
Ute i verden på mer lokalt plan må jeg si at jeg i går kveld opplevde noe som gjorde at jeg egentlig var både sint og lei meg resten av kvelden. Jeg var nemlig på bygdeheimen og besøkte lille mor.

 Jeg mener virkelig at bygdeheimen er et paradis på jord og jeg er super takknemlig over at mor er der og i trygge gode hender . Men jeg skjemmes på alles vegne over hvor dårlig bygget er og det blir fort verre og verre. Nå har jeg hørt at det skal legges ned 4 plasser og det kan godt hende at noen sitter på en eller annen skummel plan om å legge ned hele greia. Er det en slags "sniknedlegging" på gang?  Men enn så lenge bor det faktisk folk der. I går drakk jeg kaffe med mor i en av stuene . Der er det et lite kjøkken. Jeg ser egentlig ikke så innmari godt men ble nå sittende å se på den kjøkkeninnredningen som står der. Og så kjente jeg at jeg ble varm og sint og sjokka. Den henger rett og slett ikke sammen. Skapdørene er i ferd med å bokstavlig talt gå i oppløsning og alt ser uhygienisk og fælt ut . Jeg tviler ikke et sekund på at det er reint og at de alle gjør så godt de kan men det går ikke an !! Dette er hjemmet til de gamle . Det er stedet hvor vi blir sendt for å dø hvis vi blir alvorlig syke selv om vi ikke er gamle også.  Det er her kommunen har sine terminalplasser og det er hit de sender nyopererte som etter den nye samhandlingsavtalen skal ut av sykehusene og over i kommunens hender . Og så ser det så til de grader forfallent ut. Helt ærlig , ingen, absolutt ingen av oss hadde orka å ha det sånn på kjøkkenet hjemme hos oss selv ! Jeg er klar over at i en trang kommuneøkonomi så haler og drar alle i pengepotten. Men , i de aller fleste etater kommunen har ansvaret for så er det friske folk. Og det er folk som kan ta egne valg. Vi skal alle dø engang. Da slutter de frie valgene. Vi kan nemlig ikke velge vekk å bli gamle, eller syke , eller døende. Og da , akkurat da når vi er som svakest skal vi ha kun det beste ! Basta !  Stua jeg satt på er den stua hvor de som er på vei bort fra oss og inn i en verden de kun har i sitt eget hode bruker. Kanskje mener noen at det betyr ikke så mye for dem likevel. Jeg mener at det er når du er i ferd med å miste deg selv at du trenger mest å ha en verdig hverdag rundt deg . Egentlig tenker jeg at dette kunne vært ordna med små midler. Kommunale innkjøpsavtaler burde vært kasta overbord og de ansvarlige kunne satt seg ned og surfa på finn.no. Det finnes flotte hele kjøkken å få. Men så forteller de ansatte at det er heller ikke egen vaktmestertjeneste på heimen lenger . Og da skjønner jeg jo at ting blir vanskelig . De som jobber der er tross alt ikke ansatt for å drive vedlikehold og oppussing. Jeg blir veldig frista til å si :"alt var meget bedre før "! Jeg vet at hver vår er det dugnad i sansehagen på heimen og det synes jeg er et utrolig flott tiltak. Kanskje får vi også sette igang med dugnad inne. Klarer noen å skaffe en ny kjøkkeninnredning stiller jeg gjerne opp og er med å sjauer for å få den opp.  De gamle som bor på heimen betaler godt for seg og vi betaler det med glede . Enn så lenge....
Så , det var dagens lille klagetale.
Har ikke tatt noe særlig bilder denne uken men en kveld jeg var ute ble det ihvertfall ett høstbilde og ikke minst et bilde av den fine lille damen som fylte 93 år på søndag ! 

Ingen kommentarer: