torsdag, november 05, 2015

Torsdag

Det er den første torsdagen i november 2015. Ute er det akkurat i dag litt grått  og tungt men til å være november er det mildt og snøfritt og forbausende lite vinteraktig. Men år om annet er det bare slik det er . Vi snakker stadig om det uvanlige været . Og vi gjør det hele året. Så konklusjonen  kan vel fort vekk være at det er helt uvanlig med vanlig vær. Eller noe sånn...
Vel, jeg har ikke hatt noe særlig tid til skriving i det siste så jeg får prøve å ta en kjapp oppdatering og noen betraktninger i kriker og kroker. Det har vært travle dager på jobb . Jeg får stadig vekk gjort masse hver eneste dag men ikke alltid det jeg egentlig skulle gjort. Sånn er det vel kanskje for de fleste av oss. Det som kanskje bekymrer meg er at jeg har ikke fått kommet igang med kurset mitt slik jeg burde. Men jeg håper at jeg skal lande første innlevering nå .

Jeg har ikke skrevet noe siden uke 42 og så kan jeg vel avslutte den uka med å si at på søndagen var det så flott at vi satt ute og spiste lunsj. Kokte kaffe og stekte pizzarester på bålpanna. En sommerfugl holdt oss med selskap. Kanskje det siste den gjorde før den sa takk for seg i år.

I uke 43 hadde jeg en dag på IKT samling i Drammen ved siden av de vanlige dagene. og fredagen den uken var gubben til dyrlege med den lille pølsehunden. Det er et ordtak som sier at alt er sin herre likt. Vel, akkurat som eierne så er den lille pølsebikkja noen kilo for tung og hun har dårlige knær. Huner snart 10 år og i følge min sønn er hun blitt en "halvfeit eldre dame" . Men det er slett ikke bra. Så nå lider hun seg igjennom en intens slankekur . Bikkja hater tørrfor og gikk i 4 dager uten å spise. Hvor var knekkebrødene hun elsker ? Og all den deilige pateen mor og far hadde putta i henne ?? Dina har alltid vært veldig kresen og nå toppa det seg . Så etter 4 dager var hun litt slapp og vi måtte gjøre noe. Jeg tok opp elgkjøttdeig for det er faktisk veldig magert og så gned jeg tørrforet inn i deilig elgkjøttdeigblod. Og hva gjør hunden ? Jo , hun tar tørrforet i munnen, suger og slikker av alt som kan smake av elg og spytter resten rett ut igjen. Milde himmel ! Men nå har det gått to uker og hun har minka nesten en kilo så det funker. Vi får trassen litt til alle sammen. Er nok verst for matfar som er over snittet svak for den lille damen.

Den helgen ble en bakehelg . Veldig koselig å stå å bake på det nye kjøkkenet. Det øya vår er suveren til baking.

Vi feira bestemor den søndagen også og det er alltid koselig å møtes til kaffeslaberas !
Midt oppi alt sammen har vi styra litt med reisa til Trondheim. Min sedvanlige uflaks slo inn for fullt og det viste seg at akkurat i den perioden vi skulle dra så gikk det nesten ikke tog. Nattogene sto og mye av ruta var det buss for tog. Men vi har kommet i mål og fredag den 20 november drar vi avsted.

Uke 44 for også avsted som en fjert i en kurvstol. Att og frem og hit og dit i full fart. Torsdag den uken var det OD-dag for elevene og vi ansatte hadde en dag med fokus på HMS og sikkerhet. Jeg pleier å grue meg litt til slike dager for mye kan ofte være ganske tørt stoff. Men det ble en positiv overraskelse. Masse nyttig informasjon og ikke minst nyttig tankespill. Så selv om jeg for første gang i mitt liv hadde tatt med meg strikketøy på jobb (!!!) fikk jeg masse ut av den dagen jeg . Og alt som er snakka om ligger der bak i hjernen et sted hvis man trenger det . Denne dagen var også den lille snuppa i Trondheim et halvt år !! Herlighet hvor fort tiden går. Og hun er bare nydelig da !

Fredag den uken dro jeg litt tidlig fra jobb og så hadde jeg en avtale med yndlingsdattera . Vi skulle på "middag med mord" !. Det er Kongsberg teaterlag som i Krim-uka spiller et skuespill i spisesalen på Hotell Gyldenløve mens gjestene sitter å spiser en deilig middag . De er kjempeflinke ! Vi kosa oss veldig med både skuespill, mat, selskap og mord. Og jeg klarte ikke gjette riktig morder i år heller. Det vil si , jeg gjorde jo det men så tenkte jeg at det var for enkelt og så tippa jeg en mer komplisert variant. Men jeg burde tenkt enkelt likevel.

 Denne kvelden var det tåke og vått da jeg kjørte nedover dalen. Og for en trafikk !! Huttetu hvilke sjanser folk tar i trafikken. Ikke bra !!!
Lørdag formiddag dro svigervenninna og jeg til Flesberg etter slakt ! På et vakkert sted oppi ei Flesberggrend har det i sommer vært 23 griser som har trava rundt i skog og berg og levd herrens glade dager ! lykkelig uvitende om at vi allerede hadde bestilt kroppen deres og at vi brukte noe av sommeren på å rydde plass til dem i frysern. Men lykkelige har de vært så lenge de levde og lykkelig gris gir lykkelig godt kjøtt !! Og nå tuller jeg ikke.  Kjøtt lagene på en fritråkkgris er helt anderledes enn en vanlig slaktegris. Marmoreringen i kjøttet er helt anderledes også. og denne fritråkkgrisen smaker godt ! Det er det ikke alt grisekjøtt man kjøper billig i butikken som gjør nei.

 Og maken til service på toppen av leveringen. Vi fikk alt oppdelt akkurat som vi ville og vi pakket alt før vi dro hjem. Det eneste vi ikke pakket var det som skulle saltes. Og det er ganske spennende. Nå ligger det 2 store fine skinker i salt . Der skal de ligge i et par måneder og så skal de henges til tørking. Så får vi se da om det blir en varm sommerkveld med skinke og øl ! Herlig. Jeg la også ned litt sideflesk og etter 3 dager tok jeg det opp og delte det og la i frysern. Det så veldig bra ut. Vi kjøpte også med oss lever og for første gang i mitt liv lagde jeg leverkaker fra bunn. Jeg er ikke noe glad i sant egentlig men gubben elsker det og han sa det var en innertier !Så det var jammen moro.

Søndag var det allehelgensdag og da var vi på kirkegårdsrunde med lys og så var vi på hyttebesøk på fjellet. Nydelig høstvær , sol og litt vind men flott ! Jeg synes en slik dag hvor vi minnes alle dem som er døde er en flott ting. Og jeg tror jeg har klart å komme så langt at jeg bruker dagen til akkurat det. Men slett ikke i sorg lenger , bare i takknemlighet, glede og kjærlighet !

Så var plutselig oktober over og november igang. Været har holdt seg like fint. Det har vært neon flotte soloppganger og noen flotte kveldshimler også. Men det har vært mye tåke nedi dalen og jeg har vært glad jeg har hatt piggdekk. Denne uken har jeg laget en lukket gruppe på facebook for alle vi som er søskenbarn på Haga siden.  Tanken min var at vi alle sitter på bilder og informasjon som det kunne være morsomt å utveksle. Vi vet alle at  det vi vet forsvinner med oss. Akkurat som det meste som våre foreldre visste forsvant med dem også. Det er noe med ungdommens tenke sett som går mer fremover enn bakover . Men så kommer vi til et tidssted i livet hvor vi ser oss selv og snur. En ganske pussig men veldig nyttig opplevelse. Ihvertfall er det moro å lese alt det de andre vet . Jeg synes jeg har hørt mer om min oldefar Haga denne uka enn jeg har gjort noensinne før. Ja jeg vet ikke om jeg engang har sett bilde av han før .
Jeg kan ikke se at jeg kjenner noen som ligner han ihvertfall.
Overlat blir vi nå minna om at det tross alt er bare 2 måneder igjen til jul. Huttetu ! Men søren og, man blir påvirket om man vil eller ikke. Selv satt jeg i går kveld og tenkte at etter sommerens oppussingsprosjekt vil ikke alle min gamle julepynt passe så godt lenger . Kan jo ikke ha knall røde julestaker i nymalte hvite vinduskarmer ! he he ja, fint ska det verra ! Jeg kan forresten ikke pakke helt vekk malekosten. I går hadde vi elektriker hjemme . Det var så bra. Når man pusser opp får man nemlig behov for strøm på steder man ikke hadde før. Så nå har vi lys og kontakter i kriker og kroker. Veldig bra !

Midt i alle travle dager og syting over alt en ikke fikk gjort vandrer det folk igjennom europa på flukt. Det er faktisk en ganske så spesiell situasjon. Mye blir sagt og mye blir skrevet om saken. Mye orker jeg nesten ikke lese. Det er mange nordmenn som ikke akkurat viser sin mest milde side i denne saken. Noen burde skamme seg skikkelig ! Men jeg vet jo at det er mye å si om det også. Og mye politikk som vi vanlig dødelige nok ikke forstår. Vi får da vel heller ikke vite alt selv om vi liker å tro det . Men , vi må på et vis prøve å sette oss ned på grunnplanet, det er mennesker vi snakker om.  Og at vi er så heldig å være norske , ja det er vel omtrent som å ha vunnet i lotto fra den dagen vi ble født. Nå er vel tiden kommet for å dele på godene.
Men så er det også det at midt oppi alt dette så er også Norge på vei ned i en bølgedal. Arbeidsledigheten stiger og velstandsnorge strammer inn overalt. Det nytter egentlig ikke å sette seg ned å sture over det men at man er bekymret , ja det må vel være lov. Jeg vet ikke helt om man skal le eller gråte over statssekretæren som avslo kommunens søknad om omstillingsmidler med begrunnelsen at vi er for nært Kongsberg. Med andre ord mener de at vi ikke trenger arbeidsplasser i distriktene for vi kan alltids dra til byen å jobbe. hm... ja, hvis det er jobber der så...

I går kokte jeg en aldeles nydelig fiskesuppe til middag . Det er ikke hverdagskost hos oss for jeg er ikke så flink med sånt. Men du så godt det ble ! Så det går an å prøve nye ting selv for en gammel husmor . 
Men nå får jeg avslutte og se om jeg finner på litt middag i dag og.

Ingen kommentarer: